Switch Language

THE PORT OF MARSEILLE FOS ADOPTS ITS STRATEGIC PROJECT: A GREEN PORT SERVING THE BLUE ECONOMY

THE PORT OF MARSEILLE FOS ADOPTS ITS STRATEGIC PROJECT: A GREEN PORT SERVING THE BLUE ECONOMY

The Supervisory Board of the Port of Marseille Fos approved its 2020-2024 strategic plan. The goal is to better reconcile economic growth and environmental excellence.

Read more

Bassins

 

    Les bassins

    Docks at the Port of Marseille Fos

    The Port of Marseille Fos is a global port with infrastructures capable of handling all types of traffic (hydrocarbons, liquid bulk, general cargo, solid bulk and passengers). Marseille Fos also has a major ship repair centre. Thanks to its geostrategic position, ideal for North/South and East/West trade, and its quadrimodality (road, rail, river and pipelines), it is Europe's southern gateway.

    The Port of Marseille Fos comprises two complementary docks:

    - the Eastern docks (400 hectares), located in Marseille, are a local port in the Mediterranean for goods and passengers,

    - the Western docks (10,000 hectares), located in the industrial port zone of Fos-sur-Mer, accessible to the largest ships and dedicated to major intercontinental flows, benefit from the dynamics of a world port for industry and logistics. Download the map of the Eastern docks in PDF format.

     

     

     

     

    Download the map of the eastern basins in PDF format

    Download the map of the West basins in PDF format

    Bassins Est - Local Mediterranean port

    Terminaux polyvalents

    Terminal “Roulier Sud”
     
    Opérateur : Marseille Manutention
    quais : 6
    Tirant d’eau : 7- 9 m
    Destinations : Maghreb, Méditerranée
    Activités : RoRo, ConRo & Conventionnel
    Terminal “Pinède Sud”
     
    Opérateur : Socoma
    quais : 4
    Tirant d’eau : 6-9 m
    Destinations : Maghreb, Méditerranée
    Activités : RoRo, ConRo & Conventionnel
    Terminal “Pinède Nord”
     
    Opérateurs : Socoma, Cat
    quais : 4
    Tirant d’eau : 8-10,30 m
    Destinations : Maghreb, Méditerranée, Afrique
    Activités :  Voitures  [Renault-Groupe Nissan] 
    RoRo, ConRo & Conventionnel
    Terminal Vracs solides
     
    Opérateurs : --
    quais : 5 (Longueur maximale de navire : 200 m)
    Tirant d’eau : 9 -10,70 m
    Destinations : Maghreb, Méditerranée, Afrique
    Activités :  alumine, ciment, sucre, tourteaux de tournesol…
    Terminal “Roulier Sud”
     
    Opérateur : Marseille Manutention
    quais : 6
    Tirant d’eau : 7- 9 m
    Destinations : Maghreb, Méditerranée
    Activités : RoRo, ConRo & Conventionnel

    Conteneurs

    Terminal Med Europe
     
    quais : 6
    Longueur de quai :1 000 m
    Surface : 32 ha
    Tirant d’eau : 10-11,20 m
    Portiques : 4
    Destinations : Maghreb, Méditerranée
    Activités : lignes conteneurs, ConRo & LoLo

    Vracs liquides

    Terminal “Mediaco vrac”
     
    Opérateur : --
    quais : 3
    Capacité de stockage : 60 000 m3
    Longueur de quai : 150-150-220 m
    Tirant d’eau : 9,30-10-10,30 m
    Destinations : Maghreb, Méditerranée, Afrique
    Activités : huiles végétales, jus...

    Ropax

    Terminaux nationaux “Joliette” & “Arenc”
     
    quais : 4
    Tirant d’eau : 7,60-7,90 m
    Destinations : Corse, Sardaigne
    Terminal international “Joliette”
     
    quais : 4
    Longueur maximale de navire : 200 m
    Tirant d’eau : 6,90 - 7,90 m
    Destinations : Maghreb, Méditerranée
    Terminaux “Cap Janet”
     
    quais : 5
    Tirant d’eau : 9-10,50 m
    Destinations : Corse, Maghreb, Méditerranée

    Cruise

    Terminaux nationaux “Joliette” & “Arenc”
     
    Opérateur : MPCT
    quais : 4 (A,B,C,D)
    Longueur de bateau : pas de limite
    Services : marché, cafétéria, office de tourisme, distributeurs de billets, foyer des marins, Parking dédié aux navettes, cars, taxis
    Parking : 850 voitures
    Terminal 186
     
    quais : (2-3 & 186)
    Longueur de bateau : jusqu’à 250 m
    Tirant d’eau : 11-13 m
    Parking : croisiéristes
    Terminal “Joliette”
     
    quais : 1
    Longueur de quai : petits et moyens bateaux de croisière de luxe
    Navires : 200 m max
    Tirant d’eau : 6,80 m

    Ship repair

    Forme 1-7
     
    Opérateur : Palumbo MSY / Sud Moteur
    cales sèches : 6 de 80 à 171 m,
    Services : Entretien et réarmement de yachts et de super yachts de gamme supérieure
    Forme 8- 9
     
    Opérateur : Chantier Naval de Marseille [CNM]
    Longueur : 320-250 m
    Largeur : 53-37 m
    Hauteur : 1,80 m (tin de cale sèche)
    Tirant d’eau avant : 11,70-7,70 m
    Tirant d’eau arrière : 11,70-8,70 m
    Services : Navires marchands, ferries et paquebots
    Forme 10
     
    Opérateur : S.E. Forme 10
    Longueur : 465 m
    Largeur : 85 m
    Hauteur (tin de cale sèche) : 1,80 m
    Tirant d’eau avant : 9,20 m
    Tirant d’eau arrière : 10,70 m
    Services : Navires marchands, ferries et paquebots

    Mourepiane combined transport terminal

    A dual objective

    The Mourepiane combined transport terminal project has a twofold objective: to improve land access to the Mourepiane container terminal and thus contribute to the development of its activity, and to enable the urban transformation of the site of the current Canet combined transport terminal.

    The project takes the form of a high-capacity terminal, with rail tracks, road interchange facilities and gantry cranes, on a site of around 10 hectares in the heart of the port area. It involves an investment of more than €60m, with substantial funding from the government and all the local authorities (region, department, urban community).

    Terminal Med Europe
     
    Opérateur intramar
    Surface : 32 ha
    Tirant d’eau : 10-11, 20 m
    Destinations : Maghreb, Méditerranée, Afrique
    Conteneurs, ConRo et LoLo

    Bassins Ouest - Port mondial pour l'industrie et la logistique

    Energie

    Terminaux pétroliers (Lavera - Cavaou)
     
    Opérateur : Fluxel
    Tirant d’eau : 3-12 m / 7-22 m
    Capacité : navires 80 000-130 000 t
    Destinations : toutes
    Produits : pétrole brut, produits raffinés
    Terminaux gaziers (Tonkin - Cavaou)
     
    Opérateurs : GDF, Elengy, TMFC
    Tirant d’eau : 10,50-14 m
    Capacités : navires 80 000 m3 / Q max 265 000 m3
    Stockage : 150 000-330 000 m3
    Destinations : Afrique du Nord, Moyen Orient, Afrique de l’Ouest

    Voitures

    2 Terminaux : Gefco, Gca-Tea
     
    Opérateur : Nicolas Frères
    Longueur de quai : 650 m
    Tirant d’eau : 10,10 m
    Surface : 9-14 ha
    Destinations : toutes
    Voitures : Peugeot-Citroën, Groupe Fiat, Dacia

    Conteneurs

    Terminal Portsynergy
    (CMA CGM, DP World, China Merchant)
     
    Opérateur : Eurofos
    Longueur de quai : 1 600 m
    Tirant d’eau : 15 -16 m
    Surface : 80 ha
    Equipement : 8 portiques
    Fenêtre d’accostage
    Productivité aux normes européennes
    Réseau ferroviaire et fluvial
    Agréé ISPS
    Terminal Fos 2xl - “Terminal de Méditerranée”
    (darse 2) - Msc, Til, Apmt, Cosco
     
    Opérateur : Seayard
    Longueur de quai : 830 m
    Tirant d’eau : 15-16 m
    Surface : 50 ha
    Equipement : 5 portiques
    Fenêtre d’accostage
    Productivité aux normes européennes
    Réseau ferroviaire et fluvial
    Agréé ISPS

    Conventional

    Terminal de Méditerranée (darse 2)
    (Lavera - Cavaou)
     
    Opérateur : Eurofos
    Longueur de quai : 400 m (partie du “Terminal
    de Méditerranée”)
    Tirant d’eau : 15-16 m
    Equipement : grue 100 t
    Destinations : toutes
    Réseau ferroviaire et fluvial
    Produits : bobines d’acier, yachts, colis lourds,
    colis hors gabarit & project cargo
    Terminal Acier et Breakbulk Arcelor Mittal (Darse Sud)
     
    Opérateur : Sosersid
    Longueur de quai : 410 m
    Tirant d’eau : 11 m
    Equipements : 2 shore cranes
    Capacité +de 50T / Mobilité 32 M
    Destinations : toutes
    Réseau ferroviaire et fluvial
    Produits : bobines, tubes, yachts,colis lourds, cargo de grand volume & project cargo
    Terminal Breakbulk & Heavy lift (Darse 3)
     
    Opérateur : Sosersid
    Longueur de quai : 600 m
    Tirant d’eau : 10,10 m
    Equipements :
    1. Lattice crane DEMAG 1800CC Capacité +de 250T / Mobilité 14 M
    2. Mobile crane ITAGLGRU : Capacité +de 120T / Mobilité 20 M
    Capacité +de 50T / Mobilité 32 M
    Entrepôt : 20 000 m²
    Destinations : toutes
    Réseau ferroviaire et fluvial
    Produits : bobines, tubes, yachts,colis lourds,cargo de grand volume & project cargo

    Solid roots

    Terminal “Caronte”
     
    Opérateur : Sea Invest Caronte
    Longueur de quai : 650 m
    Capacité des navires : 25 000 t
    Surface : 22 ha
    Tirant d’eau : jusqu’à 9 m
    Destinations : Méditerranée, Afrique de l’Ouest,
    Chine, Australie
    Produits : engrais, minerais, alumine, clinker…et tous types de vracs
    Terminal “Arcelor Mittal” (darse 1)
     
    Opérateur : Sosersid
    Longueur de quai : 620 m
    Tirant d’eau : jusqu’à 18,60 m
    Capacité : navires 230 000 t
    Surface : 37 ha
    Destinations : toutes
    Produits : minerais de fer, charbon...
    Terminal Céréales & Peat (Gloria /Tellines)
     
    Opérateur : Carfos
    Longueur de quai : 550 m
    Capacité : 30 000 t de navires
    Surface : 16 ha
    Tirant d’eau : 7,90-10,10 m
    Destinations : Méditerranée, Méditerranée orientale
    Réseau ferroviaire et fluvial
    Produits : blé, orge, tourbe